Kaivosteollisuus ottaa käyttöön kanadalaisen vastuullisuusjärjestelmän

04.11.2015

Kaivosteollisuus ry ottaa käyttöön Kanadassa kehitetyn kaivosalan vastuullisuusjärjestelmän TSM:n. Järjestelmän avulla Suomen kaivostoimijat kehittävät menettelytavat sosiaalisille ja ympäristöön liittyville asioille.

Kanadan kaivosjärjestön (Mining Association of Canada) kehittämä TSM-järjestelmä otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön Kanadan ulkopuolella. Sopimus järjestelmän käytöstä allekirjoitettiin Kittilässä Fennoscandian Exploration and Mining (FEM) -konferenssissa 3. marraskuuta.

Kanadan kaivosjärjestö antaa TSM-järjestelmänsä vapaasti muiden maiden käyttöön. MAC haluaa nostaa kaivosalan hyväksyttävyyttä sosiaalisissa ja ympäristöön liittyvissä asioissa, etenkin läpinäkyvyydessä ja vastuullisuudessa.

Suomessa TSM:n käyttöönottoa ohjaa ja seuraa Kestävän kaivostoiminnan verkosto.

– Kaivosteollisuus ry:n ja MAC:n sopimus on hyvä uutinen Kestävän kaivostoiminnan verkostolle, ja samalla ensimmäinen askel vastuullisuusjärjestelmän käyttöönotossa. Uskon, että valtaosa kaivosyhtiöistä ottaa järjestelmän käyttöön lähivuosina, sanoo Eero Yrjö-Koskinen, Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteeri.

Lisätietoja TSM:n suomalaisesta versiosta suomeksi www.kaivosvastuu.fi ja TSM:stä yleisesti englanniksi www.mining.ca.

FEM:n tunnustuspalkinto Kestävän kaivostoiminnan verkostolle

Fennoscandian Exploration and Mining -konferenssin vuotuinen palkinto myönnettiin Kestävän kaivostoiminnan verkostolle tunnustuksena kaivosverkoston tekemälle arvokkaalle työlle kaivostoiminnan vastuullisuuden kehittämiseksi.

- Kestävän kaivostoiminnan verkosto on koonnut kaivosyhtiöt ja keskeiset sidosryhmät yhteen keskustelemaan kaivostoiminnan vastuullisuuskysymyksistä. Verkoston työ on luonut uusia toimintamuotoja ja käytäntöjä, joiden tuloksena kaivosalan ja sen sidosryhmien välinen yhteisymmärrys on lisääntynyt. Tämä on tärkeä asia kaivostoiminnan sosiaalisen hyväksyttävyyden kannalta, totesi palkintolautakunnan puheenjohtaja, GTK:n tutkimusjohtaja  Pekka Nurmi.

Verkosto on tähän mennessä julkaissut ensimmäisen suomenkielisen, kaivosalaa koskevan yhteiskuntavastuuraportin sekä laatinut ohjeistuksen paikallisista toimintamuodoista malminetsintää ja kaivostoimintaa harjoittaville yhtiöille. Julkaisut löytyvät kaivosverkoston verkkosivuilta www.kaivosvastuu.fi.

« Uutislistaukseen