Äänekosken tehdastyömaalla ongelmia ulkomaisten alihankkijoiden kanssa

12.10.2017

Äänekoskelle valmistunut biotuotetehdas on periaatteessa valmis. Metsä Fibren omistaman tehtaan virallisia avajaisia vietetään lokakuussa.

Tehtaan rakennusvaiheessa työmaan pääluottamusmiehenä toiminut Ari Harlamow näki monenlaista harmaaseen talouteen viittaavaa ongelmaa. Työmaalla on käytetty noin 1 500 erilaista alihankinta- ja vuokratyöfirmaa.

Harlamow kuvaa torstaina 12.10. ilmestyvässä Ahjo-lehdessä 13/2017 joidenkin ulkomailta tulevien yritysten toimintaa suorastaan "ihmiskaupaksi".

– Jos romanialaiselle sanotaan, että saat 300 euroa kuussa, niin mies lähtee, koska kotonakaan ei ole mitään. Tilille on tietysti saattanut tulla sopimusten mukainen summa, mutta palkkapäivänä työntekijä maksaakin tietyn määrän takaisin työnantajalle, Harlamow kertoo esimerkin.

Työehtojen polkemisen lisäksi harmaaseen talouteen liittyy monenlaisia muitakin ilmiöitä kuten työaikalain rikkomista, laittomia irtisanomisia, uhkailua ja maksamattomia sairausajan palkkoja.

Pääluottamusmiehen tehtävä on ollut suorastaan mahdoton, mutta hyviä tapojakin on noudatettu.

– Täällä on käytäntönä, että takaisin ei yritys pääse, jollen minä en saa selvityksiä ja todistuksia siitä, että laiminlyönnit on korjattu.

Äänekosken tapaus todistaa jälleen sen, että tilaajavastuulaki ei toimi. Teollisuusliiton lakiasiain päällikön Arto Heleniuksen mukaan lakia täytyy muuttaa niin, että konsernit joutuvat vastuuseen.

– Me tarvitsemme sellaisen lähetettyjen työntekijöiden lain, joka velvoittaisi tilaajan selvittämään, mitä työmaalla todella ja käytännössä tapahtuu, Helenius sanoo.

Toimija-sarjassa kattopeltiseppä ja ammattiosastonsa varapuheenjohtaja Mika Korpela toivoo, että pieniä sopimusaloja ei unohdeta suuressa Teollisuusliitossa. Hän myös muistuttaa, että liitto ei saa sopia lakia huonompia työehtoja. Pelti- ja teollisuuseristysalan työehtosopimuksissa irtisanomisajat ovat puolet lyhyemmät kuin laissa.

– Kun olen markkinoinut liiton jäsenyyttä, mulle on usein sanottu, että eivät liity sellaiseen liittoon, joka sopii lakia huonommat työehdot.

Hollolalaisella Makron Oy:llä uskotaan koulutukseen investointina.Työntekijät arvostavat työnantajan antamaa koulutusta.

Ahjossa kerrotaan myös, että Pohjois-Karjalan metallialan kovaa nousukiitoa jarruttaa pula osaajista. Osa firmoista hoitaa henkilöstösuunnittelun huonosti, osa mallikkaasti. Jälkimmäisiin kuuluu vuoden 2013 jälkeen kasvuun lähtenyt metsäkonevalmistaja John Deere.

– Perusasioiden on oltava kunnossa. Raha on tärkeä asia, mutta sekään ei auta, jos on muita kiviä kengässä, pääluottamusmies Kauko Keränen sanoo.

Lue Ahjo näköislehtenä osoitteessa www.ahjo.fi

« Uutislistaukseen