”Korjaamon ovet visusti kiinni”

07.09.2017

Turun Deltalla Teollisuusliiton julistama lakko on pitänyt hyvin, kertoo pääluottamusmies, mekaanikko Markku Ihamäki. Lakon syyt ovat tuttuja tälläkin kolkalla Suomea: työnantajan harjoittama uhkailu ja kiristys.

Kaikki Turun toimipisteen 18 teollisuusliittolaista olivat lakossa, eikä asiakasliikennettä Deltan liepeillä ole tänään juurikaan näkynyt. Ihamäki sanoo, että jatkossakaan ei anneta periksi, vaikka työnantaja näyttää ottaneen sopimisen ja neuvottelemisen sijasta asenteen ”kova kovaa vasten”.

Eilen keskiyöllä alkaneen lakon alla Ihamäen korviin oli kantautunut huhu työnantajan suhtautumisesta lakon aiheiden korjaamiseen: ”Nyt ei hyvä hauku.”

Ihamäki tulkitsee perusasetelman niin, että Delta Autolla olisi kyllä varaa maksaa lakien ja sopimusten mukaiset palkat. Palkanalennuksiinhan työnantajan väkipakolla asentajille tyrkyttämä palvelumestarimalli johtaisi.

– Yrityksellä on todellisuudessa kyllä rahaa. Nyt halutaan vain murtaa ammattiyhdistysliike, Ihamäki arvioi.

Turussakin työnantaja on kokeillut koko kirjonsa niistä painostuskeinoista, joista Delta on tullut valitettavan kuuluisaksi. Pääluottamusmies kertoo esimerkkinä, että työntekijöitä on uhkailtu toimipisteiden lopettamisella ja konkurssilla, jollei työehtojen huononnuksiin suostuta. Viimeksi on puolestaan yritetty painostaa kuvailemalla lakkoavustusten rahamääriä. Työntekijöitä on myös muistutettu moneen kertaan siitä, että ainahan voi ”tehdä henkilökohtaisen ratkaisun” ja lähteä pois Deltan palveluksesta.

Ihamäki allekirjoittaa muidenkin deltalaisen käsityksen siitä, että asentajien työtä toki saa kehittää. Mutta palvelumestarimallia on kyllä kokeiltu, ”laihoin tuloksin”. Melkoinen moniosaaja pitää palvelumestarin näet olla.

– Siihen pitää saada ensinnäkin koulutus. Ja mestariksi on löydettävä sopivat henkilöt, ei töihin voi määrätä väkipakolla. Palvelumestarin on oltava näppärä käsistään ja myyntihenkinen ja vielä tultava toimeen niin asiakkaan, lähimmän työnjohdon kuin ylemmän johdon kanssa.

Markku Ihamäki, Delta Auto, Turku 7.9.2017

Teksti: Suvi Sajaniemi
Kuva: Vesa-Matti Väärä

Lue myös aikaisemmat uutiset:

Oulun Delta Autosta lopputili yhdeksälle
Deltan ja Kian painostus kovenee