Deltan ja Kian painostus kovenee

05.09.2017

Teollisuusliitto käynnistää keskiviikkona uudet ja entistä kovemmat painostustoimet Delta Autoa, Delta Motor Groupia sekä Kia Motors Finlandia vastaan. Liitto pysäyttää yritysten sekä niiden aputoiminimien varaosamyynnin, korjaamo- ja asennustyöt sekä toimistotyöt.

Työnseisaus alkaa keskiviikkona 6.9. keskiyöllä. Se päättyy sunnuntaina 10.9. niin ikään keskiyöllä. Lisäksi Teollisuusliitto laillisen lakkonsa ohella pitää edelleen voimassa hakusaartonsa edellä mainittuihin yhtiöihin toiminimineen.

- Tämä painostustoimien laajennus on välttämätön toimi, jotta saamme Deltan ja Kian palauttamaan irtisanomiensa työntekijöiden työsuhteet ja lopettamaan työntekijöiden uhkailun, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen sanoo.

Teollisuusliitto ilmoittaa myöhemmin työtaistelun mahdollisesta laajentamisesta tai sen tukemisesta.

Teollisuusliitto toteutti jo pari viikkoa sitten lakon edellä mainittujen yhtiöiden korjaamo- ja asennustöissä.

Lakon taustalla ovat pitkäaikaiset ongelmat yhtiön kanssa, työnantajan harjoittama uhkailu ja kiristys. Viimeinen pisara oli se, että Delta Auto ryhtyi väkivaltaisesti tekemään muutoksia asentajien työnkuvaan siten, että samalla heikennetään palkkoja ja muita työsuhteen ehtoja.

Delta Auto irtisanoi keväällä suurimman osan asentajistaan, mukaan lukien pääluottamusmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja. Uusilla työsopimuksilla palkattavat asentajat ovat ns. palvelumestareita, jotka ottavat myös vastaan ja luovuttavat itse työnsä. Teollisuusliitto ei vastusta sinänsä muutosta. Se auttaa liiton jäseniä kehittymään työssään. Mutta tapa, jolla muutos yritetään toteuttaa, on törkeä.

Teollisuusliitto on haastanut myös alan työnantajaliiton Autoalan Keskusliiton työtuomioistuimeen valvontavelvollisuuden noudattamatta jättämisestä.

Lue myös aikaisemmat uutiset:

Konalassa asentajien lakko pitää
Työnantajan laittomuudet johtivat lakonuhkaan