Teollisuusliitto pysäyttää Delta Auton työt

08.08.2017

Teollisuusliitto on päättänyt pysäyttää korjaamo- ja asennustyöt Delta Autossa 24. – 27.8. väliseksi ajaksi. Työnseisaus koskee noin 200 asentajaa Delta Auton, Delta Motor Groupin ja Kia Motors Finlandin ja niiden aputoiminimien korjaamo- ja asennustöissä. Työnseisaus alkaa 24.8.2017 kello 0.00 ja päättyy 27.8. kello 23.59.

Lisäksi yhtiöt on asetettu toistaiseksi voimassa olevaan hakusaartoon.

Työnseisauksen taustalla ovat pitkäaikaiset ongelmat yhtiön kanssa, työnantajan harjoittama uhkailu ja kiristys. Viimeinen pisara oli se, että Delta Auto ryhtyi väkivaltaisesti tekemään muutoksia asentajien työnkuvaan siten, että samalla heikennetään palkkoja ja muita työsuhteen ehtoja, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen sanoo.

Delta Auto irtisanoi keväällä suurimman osan asentajistaan, mukaan lukien pääluottamusmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja. Uusilla työsopimuksilla palkattavat asentajat ovat ns. palvelumestareita, jotka ottavat myös vastaan ja luovuttavat itse työnsä.

Turja Lehtonen korostaa, ettei Teollisuusliitto vastusta sinänsä muutosta, jossa siirrytään palvelumestareihin. Se auttaa liiton jäseniä kehittymään työssään. Mutta tapa, jolla muutos yritetään toteuttaa, on törkeä.

Jotain varmaan kertoo sekin, että tämä on ensimmäinen kerta Teollisuusliiton historiassa, ja lienee sitä myös Metalliliiton historiassa, kun ryhdymme sopimuksen voimassa ollessa näin voimakkaisiin painostustoimiin. Ja mikäli nämä toimet eivät riitä siihen. että irtisanottujen työsuhteet palautetaan ja yhtiöissä ryhdytään jälleen noudattamaan työehtosopimusta ja lakeja, joudumme tietenkin harkitsemaan myös muita painostustoimia, Lehtonen sanoo.

Teollisuusliitto on haastanut myös alan työnantajaliiton Autoalan Keskusliiton työtuomioistuimeen valvontavelvollisuuden noudattamatta jättämisestä.

Työnantajaliitto on järjestelmällisesti kieltäytynyt puuttumasta jäsenyrityksensä sopimusten ja lakien vastaiseen toimintaan. Emme tietenkään voi tätäkään hyväksyä, Lehtonen toteaa.

Lisätietoja: Turja Lehtonen, puh. 0400 535 616

Hakusaarron ja lakon piirissä olevat yritykset

Hakusaarron ja työnseisauksen aikaiset palvelunumerot Teollisuusliitossa

« Uutislistaukseen