Ahjo: Työntekijöille vaikutusvaltaa työaikoihin

22.06.2017

Metallityöläiset olivat eturintamassa, kun Suomeen taisteltiin kahdeksan tunnin työpäivä 100 vuotta sitten vuonna 1917. Nykyajan Suomessa neuvotellaan joustoista. Kuinka pitkäksi työaikaa voi venyttää? Miten lyhyellä varoitusajalla työvuoroja saa muuttaa? Millaisin korvauksin vuoro- ja viikonlopputyötä tehdään? Entä mihin suuntaan työaikaa pitäisi ylipäätään kehittää?

Näitä asioita pohtii torstaina 22. kesäkuuta ilmestynyt Ahjo 9/2017.

Suomen ei pitäisi enää olla torppariyhteiskunta, mutta työnantajat haluaisivat työntekijöiden venyvän ja tulevan töihin aina kun tuotanto vaatii ja käsky käy. Tutkijoiden mukaan pitäisi kuitenkin pyrkiä päinvastaiseen suuntaan. Työntekijät pysyvät terveinä ja jaksavat töissä, jos he saavat vaikuttaa työaikoihinsa.

– Luottamuksen ilmapiirissä ja hyvien neuvottelusuhteiden avulla työpaikoilla voidaan solmia myös työntekijöitä hyödyttäviä paikallisia sopimuksia työajoista. Kuuden tunnin työpäiviäkin kannattaisi taas kokeilla, Teollisuusliiton sopimuspäällikkö Kauno Koskela sanoo.

Toimija-sarjassa Rauman Rolls-Roycen Oy Ab:n varatyösuojeluvaltuutettu Hannu Nurmela kertoo odotuksistaan yhdistyvälle Teollisuusliitolle, jonka synnystä hän oli päättämässä toukokuun ylimääräisessä liittokokouksessa.

– Työttömien kyykyttämisen pitää loppua, Nurmela sanoo viitaten maan hallituksen toimiin työttömien ”aktivoimiseksi”. Nurmela itse on kokenut uransa aikana 25 yt-neuvottelut.

– Ei niihin totu koskaan, hän sanoo.

Lehdessä kerrotaan myös Pieksämäen kahdesta Frankesta, joka valmistavat koneita ja kalusteita sairaaloille ja keittiöille. Samassa tehdashallissa toimii kaksi yritystä, Franke Medical Oy ja Franke Finland Oy. Sairaalassa hygieniavaatimukset ovat tiukat, jotta pöpöt eivät pääse jylläämään. Niinpä instrumenttien, astioiden ja kärryjen pesemiseen ei voi käyttää mitä tahansa perustiskikonetta.

– Suomessa käytännössä kaikki sairaalakoneet ovat meidän tekemiä. Ja käsityötähän tämä on hyvin pitkälti. Melkein kaikki tehdään itse, kertoo Franke Medicalin pääluottamusmies, hitsaaja Mika Nykänen.

Kevätkauden viimeisessä lehdessä kesätunnelmiin pääsee Loma-sarjan jutussa Outokummun kaivosmuseosta. Kaivostoiminta Outokummussa päättyi liki 30 vuotta sitten, mutta kaivoksen tarina elää ja sykähdyttää Vanhan kaivoksen vieraita edelleen. Outokummun aarre jalostui suomalaisen teollisuuden uudistajaksi, parhaimmillaan yli 1 700 kaivostyöntekijän elämäksi ja lopulta pohjoiskarjalaisen Outokummun selviytymistarinaksi.

Lue Ahjo näköislehtenä osoitteessa www.ahjo.fi

« Uutislistaukseen