”Saamme voimaa, toverit, vaikutusvaltaa roimaa”

17.05.2017

Loppu työntekijöitten kyykyttämiselle, vahvempi liitto neuvottelupöytiin, historiallinen tilaisuus luoda uutta. Tällaisin perusteluin Metalliliiton ylimääräisen liittokokouksen puhujat kannattivat uuden Teollisuusliiton perustamista ja kolmen liiton yhdistymistä.

Ylimääräinen liittokokous järjestetään Helsingissä 17.-18.5. Ensimmäisenä kokouspäivänä, keskiviikkona, kuultiin liittofuusiosta yhteensä 62 puheenvuoroa. Hanke sai puhujapöntössä käyneiltä edustajilta vahvaa tukea.

Mari Tuomaala (Lapin vaalipiiri) tulkitsi, että oikeistohallitus pyrkii johdonmukaisesti murtamaan ay-liikkeen.

– Työttömien kurjistaminen esitetään aktivointina. Myydään muutosta joka tilanteeseen ja lääkityksenä kaikkiin vaivoihin, vaikka oireet ja lääkitys eivät kohtaa. Sopimusyhteiskuntaa ollaan rikkomassa monin tavoin. Tässä kohtaa joukkojen tiivistäminen on täysin oikea liike ja viesti vastapuolelle. Kyse on asemastamme yhteiskunnassa. Lainsäädännön vaikutus on suuri: jos yleissitovuus puretaan, niin yksittäisillä tes-pykälillä ei sen jälkeen ole enää paljonkaan väliä.

Myös Daniel Hannus (Uusimaa) piti fuusiota tärkeänä etenkin yhteiskunnallisen tilanteen kannalta: – Nyt on äärimmäisen välttämätöntä, että teemme päätöksen, joka takaa, että yhteistyön syvennys fuusion kautta toteutuu. Uhkakuvia ja haasteita tulee monelta suunnalta. Maamme hallitus on päättänyt asettua kokonaan työnantajien puolelle. He haluavat murentaa yleissitovuutta, heikentää työehtoja, pidentää työaikaa, kaikki tämä korottamatta meidän palkkoja senttiäkään.

Lasse Helskyaho (Varsinais-Suomi) herkistyi runomitalliseksi. Otteita Helskyahon riimittelystä:

”Olen toiminut liitossa monta kymmentä vuotta, tunnen ettei kuitenkaan ihan suotta. --- Aina ollut mukana ajatus: jäsen voittaa, parempi huominen koittaa. On pidetty puhetta jo vuosia, muuttua pitää, uudistua, vaihtaa kuosia. --- Hallitus ja EK meitä solvaa, painaa niin kuin liike olisi jo vainaa. Työlliset, työttömät, vanhat, nuoret norjat saavat kohtelun kuin menneen ajan orjat. Kun yhdistämme liitot, saamme voimaa, toverit, vaikutusvaltaa roimaa.”

Uusia mahdollisuuksia jäsenpalveluun

Jouni Lämpsä (Oulu) toivotti uuden liiton tervetulleeksi ja katsoi, että ay-liikkeen on uudistuttava ja pysyttävä ajan hermolla. – Nykymaailmassa raha toimii lähes kaiken konsulttina, ja näin se on myös meillä. Väki eläköityy, YTK:n jäsenmäärä kasvaa, vuokratyö on iso haaste liitoille, sillä moni ohjautuu YTK:hon sitä kautta. Koulutus, tutkimus, edunvalvonta, järjestötoiminta, näitä on hyvä kehittää eteenpäin yhteen hiileen puhaltaen.

Janne Vainio (Satakunta) piti erinomaisena lähtökohtana sitä, että uusi Teollisuusliitto saa Murikka-opiston remontoituna käyttöön, koska Metalliliitto muutama vuosi sitten päätti investoida opistoon. Hän toivoi, että tulevaisuudessa uuteen liittoon saadaan mukaan myös Paperi- ja Sähköliitto.

– Maat, joissa on vahva ay-liike, ovat kaikkein tasa-arvoisimpia. Ratkaisumme toivottavasti on fuusio. Meillä on mahdollisuus tehdä historia, ja hyvää historiaa, sanoi Raija-Riitta Luiro-Piippo (Helsinki).

Petteri Männistö (auto- ja konealat) korosti, että tulevaisuuteen suuntautuva hanke palvelee varsinkin nuoria jäseniä ja muistutti kolmen liiton nuorten yhteisen tapahtuman julkilausumasta.

– Nuoret jäsenet haluavat teollisuusliiton toteutuvan. Puu, Team ja Metallin nuoret lähettävät yksimielisen voimakkaan viestin teollisuusliiton tarpeellisuudesta. Liittofuusio ei saa jumittua. Nuoret tahtovat uuden teollisuusliiton, totesi Männistö.

Kritiikkiä niukalti

Kukaan yli 400 kokousedustajasta ei lopulta ilmoittanut yleiskeskustelussa, että haluaisi kaataa fuusiohankkeen. Vaikka puheenvuorot olivat pääosin hyvin myötämielisiä Teollisuusliittoa kohtaan, niin kritiikkiä pöntöstä kuultiin muun muassa ammattiosastojen jäsenmaksupalautuksen osuudesta, jota eräät pitivät liian pienenä.

– En tule tukemaan teollisuusliiton syntymistä, jos sillä vaikeutetaan ammattiosastojen ja työpaikkojen jäsenten edunvalvontaa. Jäsenmaksupalautteen pienentäminen on sellaista vaikeuttamista, sanoi Kari Pekkarinen (Helsingin vaalipiiri).

Myös Antti Salonen (Pirkanmaa) näki jäsenmaksupalautuksen leikkauksen isona iskuna niille osastoille, joilla on työntekijöitä, ja vaati tiukempaa edunvalvontaa: – Uuteen hallintoon on valittava henkilöt, jotka pitävät lupauksensa paremmasta edunvalvonnasta. Kikyn kiveämää tietä ei enää voida kulkea.

Mikko Vuoto (Vaasa) toivoi, että puheet vahvasta liitosta eivät unohdu, kun kokouksesta lähdetään pois ja testosteronitaso laskee: – Täällä uhotaan, ollaan kovia. Mutta kovana pitää pysyä. Maalaispoikana voin kertoa, että ei ole väliä onko 100 vai 200 lammasta, yksi susi pystyy tappamaan ne kaikki.

teksti: Mikko Nikula

« Uutislistaukseen