Työttömien kurittaminen ei nosta työllisyyttä

20.04.2017

Vuoden alusta astui voimaan monia työttömien asemaa heikentäviä uudistuksia. KELA:n johtavan tutkijan Pertti Honkasen mukaan ei ole mitään näyttöä siitä, että työllisyys kohenee näillä keinoilla.

– Ei ole osoitettu, että työttömien kurittaminen johtaisi työllistymiseen, Honkanen sanoo tänään ilmestyvässä Ahjo-lehdessä 6/2017.

Honkanen haluaa kääntää julkista keskustelua yksilön syyllistämisestä niihin syihin, joiden vuoksi ihmiset jäävät työttömiksi ja pysyvät työttöminä.

– Työnantajat irtisanovat väkeä surutta. Tilalle tarjotaan paljon kehnoja työpaikkoja: provisiopalkkaa, nollatuntisopimuksia, osa-aikaista työtä, pätkätyötä.

Lehdessä TE-toimiston virkailija kirjoittaa siitä, kuinka yrittäjät teettävät työttömillä harjoittelijoilla palkatonta työtä. Työnantajilla ei ole tarkoitustakaan palkata näitä ihmisiä. Samaa sanoo osa Metalliliiton työttömistä jäsenistä, jotka ottivat Ahjoon yhteyttä.

Lehden pääjutussa monenlaisia töitä tehnyt kurikkalainen Miia Latva-Kurikka kertoo omasta tilanteestaan. Usko työpaikan löytymiseen ei ole kadonnut.

Toimija-sarjassa BRP Finlandin moottorikelkkatehtaan pääluottamusmies Juha Eskola sanoo, että pääluottamusmiehen virassa tarvitaan turnauskestävyyttä. Rovaniemen metallityöväen ammattiosaston puheenjohtaja toteaa myös, että uusia nuoria tarvitaan mukaan liiton toimintaan.

– Täytyisi kyllä saada nuoriso liikkeelle. Ettei yhdet ja samat pyöriskele joka paikassa ja hoida kaikkea, Eskola sanoo.

Työntekijän tullessa raskaaksi työn tekemisessä joudutaan huomioimaan monia asioita, esimerkiksi altistus kemiallisille aineille tai fyysinen kuormitus. Viidennen lapsensa saanut jyväskyläläinen varastotyöntekijä Riikka Paatola kiittelee oman työnantajansa asennetta.  Monet asiat mietityttävät raskaana olevaa työntekijää. Metalliliiton työympäristöasiantuntija Marjut Lumijärvi muistuttaa, että käytännössä kaikissa metallialan työtehtävissä käytetään jotain haitallista ainetta. Työnantajan pitää olla niistä tietoinen.

Voit lukea Ahjoa myös näköislehtenä osoitteessa www.ahjo.fi

« Uutislistaukseen