Ammattiosastot osoittavat mieltään Sipilän hallituksen politiikkaa vastaan

19.04.2017

Viisi Metalliliittoon ja TEAMiin kuuluvaa ammattiosastoa Pirkanmaalla järjestää torstaina vuorokauden mittaisen työnseisauksen poliittisena mielenilmauksena maan hallituksen toimille.

Mielenilmauksessa on mukana arvioiden mukaan lähes 1 500 työntekijää ainakin 16 eri työpaikalta. Ammattiosastojen mukaan mielenilmaus ei kohdistu työehtosopimusosapuoliin tai yksittäisiin työnantajiin, vaan se on kohdistettu nimenomaan maan hallitukseen.

– Kyse on maan hallituksen harrastamasta työntekijöiden elintason alentamisen politiikasta samaan aikaan, kun osinkojuhlat jatkuvat pörssissä. Esimerkiksi kaavailtu työttömyysturvan aktiivimalli on vain savuverho, jonka perimmäinen tarkoitus on toteuttaa työttömyysturvaan lisäleikkauksia. Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy, Tampereen Metallityöväen ammattiosasto 7:n puheenjohtaja Antti Salonen sanoo.

Ammattiosastojen mukaan hallituksen ei tule omalla toiminnallaan kannustaa työnantajaliittoja ostovoimaa leikkaaviin työehtojen heikennyksiin. Tällä hetkellä kyseessä näyttää ammattiosastojen mukaan olevan ideologinen pyrkimys heikentää työntekijöiden ja työväenliikkeen asemaa.

Työnseisaus alkaa torstaina 20.4. klo 22.00 ja päätyy perjantaina 21.4. klo 22.00. Mielenilmauksessa ovat mukana metalliliittolaiset Tampereen Metallityöväen ammattiosasto 7, Tampereen autokorjaamotyöväen ammattiosasto 80, Metallityöväen Ammattiosasto Tampere-Härmälä 97 ja Tampereen Tekninen Tekstiili 305 sekä teamilainen Ylöjärven lasityöntekijäin ammattiosasto 425.

Mielenilmaukseen osallistuvien ammattiosastojen jäsenet työskentelevät muun muassa seuraavissa yrityksissä: Aurajoki, Bronto Skylift, Hub Logistics, Kalmar, Katsa, Sandvik, Pakkaus ja lastaus Seppälä, Pilkington, Metso Minerals, Tevo Lokomo sekä Valmet Technologies.

Asko-Matti Koskelainen

« Uutislistaukseen