Tiedonnälkä toi fuusioinfoon

17.03.2017

Yhteensä yli 50 Metalliliiton, Puuliiton ja TEAMin jäsentä kokoontui torstaina 16.3. Vaasaan kuuntelemaan infopakettia kolmen teollisuusliiton fuusiosta.

Alajärveläiset Erkki ja Irja Hannila ajoivat torstai-iltana 130 kilometrin päähän Vaasaan saamaan tietoa kolmen teollisuusliiton fuusiosta. Molemmat ovat Puuliiton jäseniä ja töissä Finnlamellilla, joka juuri vaihtoi omistajaa.

– On tullut seurattua fuusion kuulumisia esimerkiksi Facebookista ja oltiin mukana Puuliiton tilaisuudessa Kalajoella, missä puhuttiin asiasta. Tiedonnälkä toi Vaasaan: hyvä, että näitä tilaisuuksia järjestetään, sanoi Erkki Hannila.

Erkki Hannilaa on mietityttänyt se, miten osastot tulevat jatkamaan. Molemmat suhtautuvat kuitenkin fuusioon myönteisesti.

– Uskon, että se on varmasti ihan hyvä asia, sanoi Irja Hannila.

Teamilaiset Sari Tantarimäki ja Juha Krankkala uskovat, että fuusio toteutuu. Molemmat edustivat tilaisuudessa Vaasan kirjatyöntekijöitä.

Tantarimäellä on jo entuudestaan tuttuja fuusiokumppaniliitoista SAK:n paikallisjärjestön kautta. Metalliliiton suuruus on mietityttänyt häntä.

– Se, että Metalli jyrää, on pelko. Mutta eiköhän se ole hyvä asia, jos on iso liitto ja sitä kautta isompi tukikin takana, hän sanoi.

Krankkala on seurannut fuusion valmistelua tiiviisti. Hän on ehtinyt osallistua jo moniin alueellisiin tilaisuuksiin, joissa asiaa on käyty läpi.

– Liiton toiminnot saadaan varmaan paremmin pyöritettyä, kun on enemmän porukkaa, hän arvioi suurliiton hyötyjä.

Mathias Pukkila ja Vesa Autio edustivat Ylihärmän Metallityöväen ammattiosastoa. Autio on aktiivisesti mukana Metalliliiton nuorisotoiminnassa. Hänen mukaansa nuorten suhtautuminen liittofuusioon on ollut erittäin myönteinen.

– Siellä ei ole vastustusta, hän kiteytti.

Pukkila on Metalliliiton hallituksen jäsenenä pysynyt tarkasti ajan tasalla fuusion etenemisestä. Hän oli mukana jo silloin, kun suurliittoa yritettiin muodostaa edellisen kerran.

– Eihän sitä tietenkään voi täysin varma vielä olla, mutta nyt näyttää huomattavasti paremmalta kuin viimeksi, hän sanoi.

Järjestyksessään kahdeksas Metalliliiton, Puuliiton ja TEAMin fuusioinfo järjestettiin torstaina 16.3. Vaasassa hotelli Cumulus Resort Tropiclandiassa. Fuusiosta tilaisuudessa kertoivat puheenjohtaja Heli Puura TEAMista, puheenjohtaja Riku Aalto Metallista ja varapuheenjohtaja Jyrki Alapartanen Puuliitosta.

Vaasassa osallistujat esittivät innokkaasti kysymyksiä. Heitä kiinnosti muun muassa ruotsinkielisten palveluiden tulevaisuus, nuorisotoiminta ja suunnitelmat Yleisen työttömyyskassan selättämiseksi.

Teksti ja kuva: Sirpa Taskinen, TEAM

« Uutislistaukseen