”Järjestäytymisastetta on nostettava”

16.03.2017

Uuden teollisuusliiton perustamiseen liittyvä ammattiosastokiertue jatkui keskiviikkona 15.3. Lahdessa.

Keskiviikkona 15.3. Rauten vanhassa valimossa sijaitsevaan ravintolaan Walimon Casseliin Lahdessa oli kerääntynyt noin neljänkymmenen ammattiosastoaktiivin joukko kuuntelemaan esittelyä toukokuussa perustettavasta uudesta Teollisuusliitosta.

Esittelyn aloitti TEAMin puheenjohtaja Heli Puura. Hän viittasi heti alkuun ajankohtaisiin julkisuudessa olleisiin työelämä- ja palkanalennuskannanottoihin ja totesi, että haastetta uudella liitolla piisaa, eivätkä työt heti lopu.

– Uuden liiton avulla saamme parempaa edunvalvontaa sekä sopimustoiminnassa että yhteiskuntavaikuttamisessa. Teollisuuspolitiikkaan täytyy saada pitkäjänteisyyttä ja myös Suomeen uusia teollisuuden aloja sekä työpaikkoja.

Puuran mukaan yhdistämällä voimat teollisuustyöntekijät pärjäävät. Uudessa liitossa on jäseniä 230 000. Puura korosti entistä parempaa toimintaa työpaikoilla ja ammattiosastoissa.

– Järjestäytymisastetta on nostettava, työpaikoille on saatava luottamushenkilöitä, alueille aktiivista toimintaa sekä vahvat ammattiosastot.

Tilaisuudessa paikalla ollut Metalliliiton Häme–Pirkanmaan vastaava aluetoimitsija Sauli Järvinen katsoikin jo tulevaisuuteen. Hän ehdotti alueen ammattiosastoille ensi syksyksi tapaamista, jossa uuden liiton toimintaa voidaan suunnitella. Pelkästään Häme–Pirkanmaan alueella uudella liitolla on kymmeniä tuhansia jäseniä.

– Mietitään, mitä yhteistä toimintaa voimme tehdä, esimerkiksi koulutuksen osalta. Samoin alueellista edunvalvontaa täytyy pohtia. Vaikka ammattiosastot ovatkin itsenäisiä yhdistyksiä, meidän täytyy miettiä, millaista on järkevä tulevaisuuden toiminta, Järvinen sanoi.

Yleisössä istuneet hämäläiset syttyivät ehkä hieman hitaasti esittelemään kysymyksiä alustajille. Sekä puuliittolainen Seppo Häyrinen että metalliliittolainen Kalevi Valonen olivat kiinnostuneita vapaajäsenten kassamaksusta uudessa liitossa.

– Teollisuusliitossa vapaajäsenet eivät maksa kassamaksua, yhteistyöhankkeen projektipäällikkö Markku Laine totesi.

Teamilainen Mirva Welling oli huolestunut siitä, miten TEAMin suosittujen talvi- ja kesäpäivien käy, ja puuliittolainen Hannu Ylioja puolestaan työsuojeluvaltuutettujen ajankohtaispäivien säilymisestä. Tarkkoja päätöksiä asioista ei ole vielä tehty, mutta ajatuksena on, että toimivia tapahtumia ja tapoja säilytetään kaikista liitoista.

– Toukokuun jälkeen alamme miettiä asioista konkreettisemmin. Joulukuussa uuden liiton valtuusto päättää seuraavan vuoden toimintasuunnitelmasta, alustajat vastasivat.

Myös hallintopaikkojen jakautumisesta oltiin kiinnostuneita. Heli Puuran mukaan eri toimielinten ja niiden paikkajakojen määrittelemisessä joudutaan huomioimaan monenlaisia kriteerejä kuten esimerkiksi kymmenet sopimusalat, niiden jäsenmäärät, alueet, jäsenten sukupuoli ja niin edelleen. Joka tapauksessa uuden liiton toimielinten edustajamäärä ei ole yhtä suurin kuin nykyisten liittojen edustajien yhteenlaskettu määrä.

Metalliliiton liittohallituksen jäsen Jukka Vuorela piti puheenvuoron fuusion puolesta ja pyysi kaikkia ajattelemaan tulevaisuutta. Liittojen jäsenmäärät laskevat ja sitä myöten ammattiosastojen jäsenmaksupalautuksen summat pienenevät.

– Tulevaisuudessa ammattiosastot voivat kasvattaa jäsenmääräänsä ja saavat siten lisää rahaa. Miettikää myös edunvalvontaa uudessa liitossa, Vuorela kehotti.

”Onhan tätä odotettu”

Lahtelainen Seena Ikonen saapui ensimmäisten joukossa infotilaisuuteen. Teamilainen Ikonen on tyytyväinen, että fuusiosta kerrotaan kentän väelle.

– Käytännön asiat tulevat minulle uutena. Hyvä, että tällaisia tilaisuuksia järjestetään, Ikonen sanoo.

– Fuusio ei ole vielä puhuttanut työpaikallamme, sillä meillä on päällimmäisenä mielessä oman työpaikkamme viimesyksyinen omistajavaihdos, Mediatalo ESAn toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä toimiva Ikonen jatkaa.

Puuliittolainen Lauri Sallila saapui paikalle puolen tunnin ajomatkan päästä Kärkölästä. Sallila toimii puunjalostusyritys Koskisen Oy:n pääluottamusmiehenä ja on jo tutustunut liittoyhteistyöhankkeeseen.

– Tulin tänne kuulostelemaan, mitä muut ovat aiheesta mieltä, Sallila kertoo hyväntuulisena.

Sallilan mukaan ”uudistuminen on tervetullutta”.

– Odotan fuusiota innolla, nuorten kannalta sen toteutuminen on erityisen tärkeää. Olen käynyt jo Murikassa ja tykkäsin kovasti, Sallila hehkuttaa.

Metalliliittolainen Stala Tubella työskentelevä Marko Schroderus on myös fuusion kannalla.

– Onhan tätä odotettu, kun kerran se on jo kaatunut. Toivotaan, ettei nyt tule mutkia matkaan.

Mihin fuusiota sitten tarvitaan?

– Isompi liitto pystyy vaikuttamaan paremmin, Lahden Metalli 23:n puheenjohtaja summaa.

Haastateltavat näkevät keskenään hyvin erilaisten alojen yhdistymisen uudessa liitossa pelkästään positiivisena asiana.

– Monipuolisuus on nykyaikaa. Työntekokaan ei ole enää yhtä ja samaa, ja eri alat sekoittuvat työpaikoilla jo nyt. Ammattiliittojen pitää pysyä mukana tässä muutoksessa, Lauri Sallila perustelee.

– Edunvalvontaa saadaan varmasti samalla tehostettua, Marko Schroderus jatkaa.

Seena Ikonen nyökkäilee.

– Uskon, että eri alat sopivat uudessa liitossa hyvin yhteen.

Teksti: Erika Parvikoski ja Kirsi Törmänen-Petman, Metalliliitto
Kuva: Erika Parvikoski