Eduskunta kiisteli koulutuksen leikkauksista

16.03.2017

Kuka leikkasi ja milloin -kinastelu leimasi eduskunnassa keskiviikkona 15.3. käytyä välikysymyskeskustelua ammatillisesta koulutuksesta.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) ja hallituspuolueiden puhujat syyttivät hallitukselle välikysymyksen tehneitä oppositiopuolueita siitä, että ne olivat jokainen mukana edellisessä hallituksessa tekemässä leikkauksia ammatilliseen koulutukseen.

– Aikaisemmat leikkaukset eivät ole peruste uusille leikkauksille, vastattiin oppositiosta ja kehotettiin hallitusta puhumaan nykyisistä tekemisistään.

Vasemmistoliiton Li Andersson nimesi kaikkein suurimmaksi koulutusleikkaajaksi kokoomuksen. Kokoomus on ainoana puolueena ollut tekemässä koulutusleikkauksia sekä nykyisessä että edellisessä hallituksessa. Ja lisäksi antanut vielä eduskuntavaalien yhteydessä ymmärtää, ettei koulutuksesta enää leikata.

– Kokoomus on Suomen suurin koulutusleikkaaja ja suurin koulutuslupauksen pettäjä, kuului Anderssonin tuomio.

Ensin leikataan ‑ sitten uudistetaan

Opetusministeri Laasonen puolusti ammatillisen koulutuksen suuria leikkauksia välttämättöminä taloustilanteen vuoksi. Leikkausten vastapainoksi hän mainosti lähiviikkoina eduskuntaan tuotavaa ammatillisen koulutuksen kokkonaisuudistusta. Se kuuluu opetusministerin mielestä hallituskauden tärkeimpiin reformeihin.

Opetusministeri lupasi myös, ettei hallitus leikkauksista huolimatta luovu tavoitteesta turvata jokaiselle nuorelle toisen asteen koulutuspaikka peruskoulun jälkeen.

Koko opposition tukeman välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Ville Niinistö (vihr.) arvosteli hallituksen tapaa uudistaa ammatillista koulutusta.

– Ensin viedään ammatillisilta koulutukselta rahat, sen jälkeen tehdään uudistus. Tämä on päätöntä.

Niinistön mielestä paremman pohjan ammattikoulutuksen reformille tarjoaisi, jos leikkaukset peruttaisiin. Hän haastoi hallituksen päättämään asiasta hallituskauden puoliväliriihessä huhtikuussa.

Oliko tämä lupaus?

Keskustan ryhmäpuhuja Petri Honkonen totesi keskustan haluavan hallituksen puoliväliriihessä löytää ratkaisuja tiukoille joutuneen ammatillisen koulutuksen tilanteen helpottamiseen.

Oppositiossa keskustan ryhmäpuheenvuoro tulkittiin toiveikkaasti lupaukseksi luopua ammatillisen koulutuksen leikkauksista. Oppositio penäsi erityisesti kokoomukselta vastaavaa lupausta, mutta turhaan.

Oppositio esitti välikysymyksellään huolensa ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta. Kaikkiaan 190 miljoonan euron leikkaukset ovat johtaneet aloituspaikkojen vähentämiseen, opettajien irtisanomisiin ja lähiopetuksen karsimiseen.

Koko oppositio yhtyi Ville Niinistö esittämään epäluottamuslauseeseen hallitukselle. Sen mukaan hallitus vaarantaa määrärahaleikkauksillaan ammatillisen koulutuksen tulevaisuuden ja lisää nuorten syrjäytymistä.

UP / Kari Leppänen

« Uutislistaukseen