Kohti nollaa tapaturmaa

Nolla tapaturmaa -ajattelu on saamassa yhä vankempaa jalansijaa Suomessa. Ajatus tapaturmattomuudesta, joka aluksi kuulosti mahdottomalta, on alkanut levitä laajasti työelämään. Siihen on alettu suhtautua kunnioittavasti ja toverillisesti. Siitä voi tulla filosofia, jonka avulla työelämämme kehittyy yhä monipuolisemmaksi, sisältörikkaammaksi ja ennen kaikkea tuvallisemmaksi.

Metalliteollisuudessa on jo pitkään tehty tuloksellista työsuojelutyötä ja monilla työpaikoilla nolla tapaturmaa -ajatuksenkin pohjalta. Metallialan työalatoimikunta käynnisti muutama vuosi sitten tapaturmakampanjan, jolla haluttiin osoittaa miten turhia työtapaturmat ovat, miten suuri niiden vaikutus on myös tuottavuuteen ja laatuun ja miten ne ovat vältettävissä. Tapaturmien torjunta on osa turvallisuusjohtamista ja se on nähtävä kiinteänä osana normaalia tuotantotoimintaa. Keskustelu tapaturmien torjunnasta on myös keskustelua arvoista ja arvojen muutoksista.

Tämä kehittyi pian aidoksi nolla tapaturmaa -ajatteluksi. Metallialan työalatoimikunta ja Työturvallisuuskeskus julkaisi pienen vihkosen aiheesta, ja se herätti laajaa mielenkiintoa. Osaksi tämän innoittamina päätimme jatkaa ja tuloksena syntyi professori Jorma Saaren kirjoittama opas. Se on tehty lyhyeksi, jotta se varmimmin kuluisi lukioiden käsissä ja innostaisi kehittämään erilaisia yrityskohtaisia ohjelmia tapaturmien täydelliseksi välttämiseksi

Lisätietoja hankkeesta saa liiton työsuojeluyksiköstä ja Kohti nollaa tapaturmaa -opasta voi tilata Työturvallisuuskeskuksesta ( www.tyoturva.fi ) 2 euron hintaan.